Vývoj osídlení pražského území
až po příchod Slovanů Za
zhruba 250 000 let oslaví Praha přibližně milionté výročí vstupu lidí na její
území. I tak je možné vyjádřit, že lidská historie na tomto malém prostoru
uprostřed Evropy trvá již asi 3/4 milionu let. Její počátky byly nesmělé.
Příslušníků druhu Homo, kteří se v průběhu doby (jejíž délku je
obtížné si reálně představit) vyčlenili z čeledi Homonidů a řádu Primátů a
kteří postupně pronikali na toto území, bylo v rámci tehdejší živočišné
říše nemnoho. Husté síto času, který od té doby uplynul, pak nemilosrdně
prosívalo pozůstatky jejich přítomnosti. Shledávají-li je nyní archeologové na
území dnešního hlavního města (jehož plocha nepřesahuje 500 km2),
neunese jejich snaha srovnání ani s příslovečnými hledači jehly v kupce sena.
Přesto lze právě na vyznačeném regionu Velké Prahy demonstrovat intenzitu zájmů
našich předků o toto území, což je i náplní této statě. Další četné
archeologické nálezy jsou ovšem známy v rámci listu mapy i za hranicemi Velké Prahy,
o čemž svědčí registrace přečetných lokalit s jednotlivými kulturami v Archivu
Archeologického ústavu AV ČR v Praze 1, Letenské ul.
První lidé nám po sobě zanechali jen
málo trvalých stop. Stálá obydlí si nebudovali, užívali nástrojů ze surovin
volně se vyskytujících, a do přírody zpočátku nezasahovali tak, aby to na její
tvářnosti zanechávalo nezahladitelné stopy. A přesto trpělivá badatelská činnost
několika generací archeologů přinesla ovoce.
Počáteční stádia lidských dějin na
území dnešní Prahy (a nejen tady) se odehrávala souběžně s formováním její
krajinné podoby. Historie nazývá toto období paleolitem - starší dobou kamennou - a
počítá její trvání na statisíce let. Geologie pojmenovala nejmladší období
vývoje Země čtvrtohorami - kvartérem - a rozdělila je na starší pleistocén a
mladší holocén. Podle dosavadních znalostí vstoupili první lidé (archantropové,
příslušníci druhu Homo erectus) na území uprostřed Čech na počátku
staršího paleolitu, geologicky ve středním pleistocénu.
Starší doba kamenná - paleolit
|
Obr.
31/1. Naleziště paleolitu v Praze:
1 - starý paleolit;
2 - střední paleolit; 3 - mladý paleolit a mezolit.
Orig. J. Fridrich |
Nejnovější poznatky ukazují, že
se první lidé pohybovali na území středních Čech již v nejstarším paleolitu (asi
před 1 500 000 let). Svědčí o tom naleziště u Berouna - již mimo list mapy, kde
při stavbě dálnice D5 byl objeven soubor industrie - nástrojů z valounů křemene a
křemence, který je dosud nejstarším dokladem lidské činnosti z Čech (Fridrich
1997). Přítomnost člověka v dnešní Praze a jejím nejbližším okolí je však
doložena až v následujícím období staršího paleolitu (asi 700 - 250 000 let).
Starší doba kamenná se vyznačuje jak délkou, tak i dalšími změnami, které
postupně formovaly nejen krajinu, ale které také ovlivňovaly veškerou živou
přírodu, tedy i vývoj lidí a jejich kultury. Starší paleolit zahrnuje tzv.
cromerský interglaciál (dobu meziledovou), tzv. elsterský (= halštrovský) glaciál
(dobu ledovou) a část následujícího interglaciálu zvaného holsteinský.
|
Obr.
31/2. Staropaleolitická industrie vyrobená z buližníku (lyditu) z lokality
Přezletice.
Převzato: J. Fridrich in: Šibrava et al., 1979 |
Pražským územím procházely
lovecké skupiny na cestách za zvěří a periodicky osídlovaly příhodné polohy,
zpravidla na březích vodních ploch, které tvořily zátoky v nejstarším širokém
údolí Vltavy především v místech bočních přítoků. Byla to stanoviště vhodná
pro lov zvěře. Z vlastního pražského území známe dosud dvě taková stanoviště -
Suchdol a Lhotku. Lokalita v Suchdole se nachází v blízkosti Kozích hřbetů, v
nadmořské výšce 285 m. V cromerském interglaciálu tu tvořila pleistocenní Vltava
zátoku při ústí dnešního Únětického potoka. Podařilo se tu nalézt sekáče a
další industrii, zhotovenou z valounů křemene a kusů buližníků. Podobná kolekce
byla objevena v prostoru dnešního sídliště mezi Lhotkou a Libuší, v blízkém
okolí Prahy pak v Úněticích a Přezleticích. Zejména dnes již proslulé naleziště
v Přezleticích (okr. Praha-východ - viz V. Šibrava et al., 1979) poskytlo řadu
dokladů, umožňujících nahlédnout do života staropaleolitických lidí. Byli to
lovci, jejichž kořistí byla téměř všechna tehdy žijící zvěř od slonů a
nosorožců přes koně a bizony až po ryby, ptáky i myši. Kromě početné kamenné
industrie tu byl poprvé v Čechách nalezen i kostěný nástroj - hladce obroušené
dlátko ze srnčí kosti. Zvláště významný je objev pozůstatků záměrně
vybudovaného obydlí a dokonce i ohniště (Fridrich, 1989 a 1997).
Střední paleolit zahrnuje mladší část
holsteinského interglaciálu, následující saalský glaciál, tzv. eemský
interglaciál a část posledního zalednění - viselského (či würmského) glaciálu,
t.j. období mezi 250 000 a 50/40 OOO lety. Stále nelze hovořit o trvalém osídlení
pražského území, ale oproti předchozímu období byl počet skupin lovců větší a
jejich přítomnost patrně častější. Byli to paleoantropové - Homo sapiens
sapiens neandertalensis. Nejvýznamnější pražská lokalita tohoto období se
nachází v Sedlci, v bývalé cihelně. Zde byly objeveny doklady osídlení ze
staršího stupně středního paleolitu v několika superpozicích. Kromě industrie
vyráběné především z valounů odtud pochází i ohniště. Lokalita, jejíž nálezy
lze datovat do doby asi 250 000 let je jedním z reprezentativních nalezišť staršího
stupně paleolitu v Čechách. Svědčí o mnohonásobném osídlování vltavského
břehu, o místech tahů zvěře.
Nalezišť, která je možno zařadit do
mladší části středního paleolitu je známo na území Prahy poměrně dost. Kromě
Sedlce, odkud z této doby pocházejí kamenné nástroje a zbytky ohnišť, známe
další naleziště z vyvýšených stanovišť, z míst dalekého rozhledu, nebo
kontrolujících dobře určité území. Kromě vrchu Ládví v Ďáblicích jsou to i
nejnovější nálezy z Jinonic (z dnes zastavěné lokality nad Prokopským potokem), z
Petrovic (svah Pod vartou nad Botičem) a další. Z podobné polohy v Libni (z bývalé
cihelny Na báních) pochází snad nejkrásnější pražský paleolitický nástroj,
svědčící o technologické vyspělosti jeho tvůrce. Je to listový hrot, plochý,
dokonale souměrně opracovaný, hrot loveckého oštěpu.
|
Obr.
31/3. Kamenný nástroj typu listovitého hrotu z lokality Libeň, "Na
baních", Praha 8.
Převzato: J. Fridrich, 1982 |
Mladší paleolit (40 000 - 10 000
let př.n.l.) zahrnuje mladší polovinu posledního viselského (= würmského)
zalednění. Nositelé jeho kultury (neantropové - Homo sapiens sapiens) se
museli vyrovnat s velmi drsnými klimatickými podmínkami poslední evropské doby
ledové, kdy v maximech chladných výkyvů byly Čechy zřejmě neobyvatelné. Přesto
lze říci, že dobře zúročili dlouhým vývojem nabyté zkušenosti a dosáhli
vlastně naší úrovně myšlení, řeči i tvůrčích schopností. K vrcholu dovedli
výrobu kamenné štípané industrie i opracování kostí. Specializovaný lov na
určité druhy zvířat, jehož počátky lze vysledovat již v mladší části
středního paleolitu, se stal základem lidské činnosti. Dokonalá byla technologie
výroby štípané industrie. V té době zobecnila čepelová technika, umožňující na
jedné straně lepší využití suroviny, na druhé straně poskytující dokonalejší
polotovary pro výrobu specializovaných nástrojů, jejichž škála vzrostla oproti
střednímu paleolitu přibližně o 1/3. Nejvýznamnějšími kulturami zastoupenými v
Čechách jsou v chronologickém pořadí auragnicaniem, gravettien a magdalénien.
Nejznámějším mladopaleolitickým nalezištěm je na pražském území Jenerálka,
prostor bývalé cihelny (nedaleko místního zámečku). Ve 2. pol. devadesátých let
minulého století zde na podnět cihlářského dělníka nalezl tehdejší profesor
geologie a paleontologie na pražské univerzitě Jan Nepomuk Woldřich množství
rozbitých zvířecích kostí (mamut, nosorožec, bison, kůň apod.), početnou kolekci
pazourkové industrie (více než 400 kusů) a ohniště. Nálezy jsou pozůstatkem
dlouhodobého velkého tábořiště mladopaleolitických lovců. Rovněž v dalších
pražských cihelnách, otvíraných hojně na konci 19. a počátku 20. století, byly
objevovány pozůstatky přítomnosti mladopaleolitických lidí. Významný je nález v
bývalé Kubrově cihelně v Liboci, odkud pocházejí dokonale opracované kostěné
nástroje (šídlo, dlátko). Mladopaleolitickou (aurignackou) lokalitou je zřejmě i
vrch Ládví, o jehož významu ve středním paleolitu již byla zmínka.
Pokud se týká nálezů pozůstatků paleolitických obyvatel na území Velké Prahy
jsme na tom velmi špatně:
1. Ze spodnopleistocénní lokality
Přezletice O. Fejfarem nalezený a popsaný úlomek údajně lidského zubu (stoličky)
byl E. Vlčkem a B. Kyselou determinován jako zub medvědí (viz in V. Šibrava et al.,
1979).
2. Nález větší části spodní čelisti
(mandibuly) a několika dalších lidských kostí zalitých v sintrech a nalezených na
konci minulého století ve výplni (dnes již neexistující) jeskyně Svatého Prokopa u
Hlubočep (Vlček, 1952) je podle novějšího ústního sdělení E. Vlčka holocénního
stáří. Jedinou vyjímkou je dle fosilizace lidská stehenní kost (femur s kloubní
hlavicí), která je pleistocénního stáří. Byla nalezena společně s kostmi mamuta,
srstnatého nosorožce, soba a koně.
3. Tzv. "podbabská lebka"
vyjmutá rovněž na konci minulého století ze spraší (Vlček, 1956) je (rovněž dle
novějšího ústního sdělení E. Vlčka) až z období stěhování národů (okolo 400
let n.l.), takže její pozice v pleistocénním sedimentu byla nutně druhotná.
Kolem 10 000 let př.n.l. končí starší
část čtvrtohor - pleistocén - několika krátkými klimatickými výkyvy a
přibližně 8 000 let př.n.l. začíná holocén, nebo jinak poledová doba. Toto
období je ve srovnání s předchozím vývojem relativně velmi krátké, vyplňuje v
jeho starší části pozdní paleolit a mezolit. Klimatické změny (postupné
oteplování a následný ústup čela severského kontinentálního ledovce do
Skandinavie) měly za následek postupné uvolňování evropského kontinentu, lidé i
zvěř měli postupně k dispozici větší prostor. To, spolu s relativně krátkým, jen
několik tisíc let trvajícím časovým úsekem, vedlo k tomu, že pozůstatků
osídlení těchto období je (nejen u nás) méně. Platí to i pro pražskou oblast,
odkud můžeme uvést jen pozdněpaleolitické a mezolitické nálezy z Radotína a
hlavně početnou kolekci opět z vrchu Ládví. Obě polohy svědčí o tom, že ve
způsobu obživy mezolitického obyvatelstva pražského území převládal lov.
Výše stručně uvedená nejstarší
historie lidské přítomnosti převyšuje v této oblasti délkou trvání více než 70
krát zbývající pravěký úsek vývoje osídlení. Bylo to období, kdy se rod Homo
ve svém vztahu k přírodě postupně stával stále svébytnějším fenoménem.
Využíváním dlouhodobě hromaděných zkušeností tak (snad po právu) stanul na
vrcholu. Začala tak historie jeho ne vždy moudrého panování v přírodě.
Mladší doba kamenná - neolit
Klimatické změny na přelomu pleistocénu
a holocénu vytvořily na evropském kontinentu podmínky k přechodu od
loveckosběračského způsobu života lidí k životu usedlému, založenému na
zemědělství. Poznámka: Již v mladším paleolitu však musíme počítat s tím, že
lovecká stanoviště měla charakter trvalejších tábořišť, odkud byly pořádány
lovecké výpravy (např. Jenerálka).
V našich zemích není zemědělství
autochtonní. V době, kdy u nás působily lovecké skupiny mezolitického obyvatelstva,
na Předním východě umožnily ekologické podmínky objev možnosti umělého výsevu
travin, které byly původně předmětem sběru. Mezi 9. - 7. tisíciletím se zde
převratně změnil způsob zabezpečování potravy, a to přechodem k zemědělství.
Odtud se pak zemědělství rozšířilo patrně kolonizací přes Anatolii na Balkán a
Ukrajinu. Asi v pol. 5. tisíciletí dorazila tato kolonizační vlna do střední Evropy.
Jejím projevem je komplex kultur s keramikou lineární (dříve volutovou). Čechy
kolonizoval proud postupující ze severozápadní Moravy. Nejstarší nálezy lineární
keramiky na území Prahy pocházejí z Bubenče (Rooseveltova ul.), Veleslavína a
Vokovic (po obou stranách dnešní Evropské ul. a v místech bývalé cihelny
Vídeňské banky) na levém břehu Libockého potoka. Patří 2. (mladšímu) stupni
vývoje této kultury. Starší nálezy (1. stupně) pocházejí z pražského okolí
např. ze Satenic, ale v samotné Praze dosud zjištěny nebyly. Kolonisté nacházeli ve
střední Evropě drsnější podnebí než na jaké byli zvyklí z Evropy jižní či z
Karpatské kotliny. Brzy se však přizpůsobili a s novým klimatem se vyrovnali.
Svědčí o tom poměrně rychlé obsazení většiny úrodných oblastí v Čechách.
|
Obr. 31/4.
Neolitická sídliště se koncentrovala v úrodných oblastech kolem vodních toků, v
Praze zejména v Dejvicích a Bubenči: 1 - sídliště lineární (volutové) keramiky; 2
- sídliště s vypíchanou keramikou a 3 - hroby a pohřebiště kultury keramiky
vypíchané.
Převzato: Fridrichová et al., 1995 |
Na území Velké Prahy se
neolitické osady rozkládaly zejména v jeho severozápadní části (Liboc, Nebušice,
Vokovice, Veleslavín, Dejvice, Bubeneč), na pravém vltavském břehu pak v Bohnicích a
v Podhoří. Nové výzkumy ukázaly, že další koncentrace osídlení se prostíraly na
jihozápadním okraji města, na katastrech Řeporyjí, Stodůlek a Malé Ohrady. Pravý
vltavský břeh měl významnější osady v povodí Botiče (Hostivař, v meandru Botiče
východně od hostivařského hřbitova, bývalá Rennerova pískovna, dnes na území
Vršovic mezi Botičem a ul. U seřadiště, Na louži a Přípotoční), na Rokytce pak v
Libni (okolí Balabenky). Nálezy z Vinoře patří však již k povodí Labe.
|
Foto
31/1. Rekonstrukce pohřbu z mladšího neolitu, objeveného v Praze-Sedlci. Foto
M. Fridrichová |
Z pražského území nemáme dosud
dokonale prozkoumanou osadu s celými půdorysy domů (jako např. z Bylan okr. Kutná
Hora nebo Březno okr. Louny). I zde se však osady skládaly z dlouhých domů
obdélníkového půdorysu, jejichž konstrukci tvořilo 5 řad kůlů, stěny pak krajní
řady kůlů propletené proutím a vymazané hlínou. Části jejich půdorysů byly
objeveny v poslední době např. v Bohnicích a Řeporyjích. V blízkosti osad byla pole
získávána žďářením. V té době se pěstovala především pšenice dvouzrnka
(další druhy pšenic jen málo), v menší míře i ostatní obiloviny a luštěniny.
V osadách se nacházejí také různá
zahloubení (hliníky, zásobní jámy - sila apod.). Z jejich výplně pocházejí zlomky
nádob zdobených ornamenty založenými převážně na obloukovitě, meandrovitě,
klikatovitě a spirálovitě vedených liniích. Odtud se odvozuje název nejstarší
keramiky - lineární. Další nálezy tvoří kamenné nástroje vyráběné jednak
starou technikou štípání (k typům známým z paleolitu přibyly srpové čepelky)
jednak z vhodných surovin broušením (sekerky, tesly, dláta ve tvaru tzv. kopytovitých
klínů), dále hliněné přesleny ke spřádání rostlinných i živočišných
vláken, závaží ke tkalcovským stavům a nástroje kostěné. Zvířecí kosti
svědčí o tom, že lov zvěře zcela ztratil při zajišťování obživy význam. V
pozdním stupni kultury s lineární keramikou jsou osídlovány výšinné polohy. V
Praze tak byla osídlena jedna z nejvýznamnějších pražských archeologických lokalit
vůbec - Šárka.
|
Foto
31/2. Nádoba kultury s vypíchanou keramikou (neolit) z Hostivaře.
Foto M. Fridrichová |
Pokračovatelem kultury lineární se
v následujícím obodobí (asi kolem 4 000 př.n.l.) stává kultura s keramikou
vypíchanou. Katastr sídlišť se nemění, v hospodářství stoupl podíl
dobytkářství a v hmotné kultuře se změnil způsob výzdoby a poněkud i tvar
keramických nádob. Poprvé se objevují žárové pohřby (Bubeneč), známe ale i
několik hrobů kostrových, jejichž ritus se neliší od předchozího období volutové
keramiky.
Na konci neolitu zesílil tlak z
jihovýchodu doprovázený i nově příchozími skupinami obyvatelstva s moravskou
malovanou keramikou (kultury lengyelská a jordanovská). Z tohoto období známe z Prahy
první kovové předměty - měděné ozdoby z kostrového hrobu v Ďáblicích.
Pozdní doba kamenná - eneolit
Kolem poloviny 4. tisíciletí nastala v
Čechách situace, kterou lze charakterizovat jako křižovatku kultur. Do počátku 2.
tisíciletí se tu vystřídala řada archeologických kultur, prolínaly se vlivy z
různých směrů a přicházely i nové etnické skupiny. Pražské území a jeho
nejbližší okolí představuje výhodné prostředí pro osídlení. Projevilo se to
již v neolitu, kdy sem přicházeli první zemědělci a osídlovali úrodnou půdu
zejména v údolích vodních toků. V pozdní době kamenné se začal uplatňovat i
členitý terén, který řadou výšinných, strategicky výhodných poloh vytvářel
podmínky pro budování chráněných, často hrazených osad. Již ve starším
eneolitu, v době kultury nálevkovitých pohárů, známe z Prahy vedle osad v rovinách
i několik výšinných sídlišť (Vyšehrad, Zámka u Bohnic, Baba v Dejvicích).
Zejména sídliště na Babě, zkoumané v nedávné době přineslo řadu poznatků.
Sídliště bylo chráněno hlubokým příkopem, později doplněným i palisádou. Byly
tu objeveny půdorysy chat - polozemnic, základy velkého (snad společenského) domu i
výrobní objekty. Zvířecí kosti svědší o dobytkářství zaměřeném na hovězí
dobytek, prasata, ovce a kozy; ostatní nálezy (zejména časté nálezy kamenných
drtidel) o rozvinutém obilnářství. Tak tomu ostatně je po celý český pravěk a
vlastně až do současnosti. Nálezy přeslenů a tkalcovských závaží dosvědčují,
že se zde provozovala textilní výroba, snad dokonce ve zvláštním okrsku. Pro tuto
lokalitu se podařilo získat i přesné datum určující dobu jejího vzniku a stáří
největšího rozkvětu na počátek 1. čtvrtiny 3. tisíciletí př.n.l.
Ke konci staršího eneolitu zesiluje tlak
z jihovýchodu. Jeho výsledkem je proniknutí kultury s keramikou kanelovanou
(charakteristické jsou džbánky a amfory zdobené žlábky - kanelurami). Ta se stala
podložím vzniku kultury řivnáčské (Řivnáč s. od Roztok). Jejím centrálním
územím jsou střední Čechy, zejména pražsko - slánská oblast. Vedle rovinných
osad (např. Bubeneč, Kbely), sídlišť na návrších, někdy obehnaných palisádou
(Kobylisy), byly hojně budovány osady na strategických polohách chráněných
údolími vodních toků. V Praze a jejím nejbližším okolí to jsou Kazín,
"Klobouček" na Zlíchově, Butovice, Šárka, Řivnáč, který dal celé
kultuře název, Levý Hradec, ve východní části pak Vyšehrad, Zámka u Bohnic,
Dubeček. Eneolitickou minulost má i známá lokalita z doby laténské, vrch Hradiště
nad Závistí u Zbraslavi.
Nálezy řivnáčské kultury svědčí o
vysokém ekonomickém standardu tehdejší společnosti, založeném na zemědělství.
Vedle těžby a zpracování kamene a rozvinuté výroby kosťařské doznalo značného
pokroku hrnčířství. Vysoká úroveň řemeslné práce dovolovala tvarování
rozměrných zásobnic i menší, tenkostěnné a dobře vypálené keramiky (džbány,
misky, koflíky, tzv. hmoždíře apod.). Výrazným typem jsou dokonale zpracované
džbány s tzv. měsíčkovitými uchy (ansa lunata), které vybíhají do zahrocených
výčnělků. Zejména na výšinných sídlištích shledáváme stopy vlivů z
jihovýchodu (tzv. vučedolské misky), severu (kulovité amfory) či západu. V závěru
řivnáčské kultury, jejíž trvání a tudíž možnost více méně nerušeného
rozvoje můžeme odhadnout na tři sta let, nastal znovu na kontinentě pohyb. Jeho
výsledkem je přítomnost dvou velkých etnických skupin v Čechách: z východu
příchozího lidu se šňůrovou keramikou a (o něco později) ze západu
proniknuvšího lidu se zvoncovými poháry.
|
Foto
31/3. Charakteristická nádoba kultury se zvoncovými poháry.
Foto M. Fridrichová |
Obě kultury po sobě zanechaly
především pohřebiště. Jen ojediněle se nacházejí stopy sídlišť kultury se
zvoncovými poháry (Hostivař). Sídliště lidu se šňůrovou keramikou odpovídala
pohyblivému způsobu života. Tvořily je zřejmě lehké přístřešky, bez zásobních
jam a dalších doplňků obvyklých v pravěkých osadách. Pohřebiště této kultury
však svědčí o pravidelných návratech do určitých regionů, neboť výbava hrobů
ukazuje, že se na nich pohřbívalo delší dobu. Takové závěry umožňují výzkumy z
poslední doby, v Praze např. koncentrace hrobů objevená při výstavbě
Jihozápadního města v Jinonicích a Nových Butovicích.
Charakteristickými tvary kultury se
šňůrovou keramikou jsou poháry s vysokým hrdlem zdobeným otisky šňůry a baňaté
amfory. Tvarové bohatství doplňují různé drobné nádobky. Výbavu kostrových
hrobů dále tvoří (u mužů, pohřbívaných na pravém boku, hlavou k západu a
obličejem k jihu) sekery, sekeromlaty a pazourkové nože či srpy. Ženské hroby (s
kostrami na levém boku, hlavou k východu) obsahují ozdoby z korálků vybroušených z
lastur, závěsky ze zvířecích zubů a ojediněle se v nich vyskytují i měděné
spirálky - naušnice či záušnice.
Poznámka: Dosud nejbohatší hrob této
kultury v Čechách byl objeven v r. 1975 v Čimicích. U kostry byly nalezeny 3 nádoby,
pazourkový nůž, zlomky lastury, kostěný korálek, celkem 1435 kroužkových korálů
z lastur velevruba a perlorodky říční, které tvořily jeden menší a jeden mohutný,
šestiřadý náhrdelník položený na hrudi, dále dva náhrdelníky z provrtaných
zvířecích zubů (převážně psích) a jejich napodobenin z kosti.
Výbava kostrových hrobů kultury
zvoncových pohárů (v nichž byli mrtví pochováváni ve skrčené poloze), tvoří
kromě keramiky i nástroje z pazourku, zvláštní kostěné knoflíky, v mužských
hrobech destičky chránící ruku před zpětným nárazem tětivy luku. Význam luku pro
tuto populaci zdůrazňují i nálezy miniaturních luků, obvykle vybroušených z kosti.
Dost často se vyskytují i měděné předměty: jehlice, šídla nebo malé dýčky.
Pohřebiště této kultury známe ze 33 nalezišť. Největší bylo v okolí dnešního
Kobyliského náměstí. Naproti tomu sídlištní nálezy pocházejí jen ze tří
nalezišť (Hostivař, Košíře, Krč).
Kultura zvoncových pohárů se účastnila
na vzniku kulturní náplně starší doby bronzové v Čechách, která se (opět za
působení podnětů z Karpatské kotliny) začala formovat na konci pozdní doby
kamenné. Byla nazvána kulturou únětickou podle pohřebiště, které objevil v r. 1878
roztocký lékař Čeněk Rýzner v Úněticích u Prahy.
Poznámka: Č. Rýzner byl m.j.
současníkem Mikoláše Alše. Ten se s ním seznámil za svého suchdolského pobytu.
Rýznerovy nálezy poskytly Alšovi inspiraci pro některé atributy postav jeho obrazů.
Doba bronzová
|
Foto
31/4. Jedna z dýk v otevřené pochvě z pokladu na Kozích hřbetech u Únětic
(únětická kultura - starší bronz).
Foto M. Fridrichová |
Centrální oblastí únětické
kultury byly Čechy, zvláště pak jejich střední část, zejména pražsko-slánská
oblast. Odtud je známo nejvíce sídlišť i pohřebišť. Obydlí tvořily nadzemní
kůlové domy. Jejich pozůstatky byly objeveny na několika místech v Praze (Lysolaje,
Lipence), celý půdorys o celkové ploše 96,6 m2 se podařilo odkrýt při
výstavbě masokombinátu v Čakovicích. Osídleny byly i některé známé výšinné
polohy (Zámka u Bohnic, Šárka, Dubeček, Vraný, Pohoří), zvláště v mladé
únětické kultuře, kdy do Čech pod nově zesíleným jihovýchodním tlakem pronikají
prvky a snad i skupiny obyvatelstva z území moravské věteřovské kultury. Nálezy
hmotné kultury jsou početné a velmi různorodé. Vedle dokonale zpracované, tvarově
rozmanité keramiky se poprvé ve větší míře vyskytují kovové předměty: bronzové
sekyry, dláta, dýky, z ozdob především různé typy jehlic, náramky, záušnice.
Bronzové předměty přinášel obchod, stejně jako jantarové a skleněné perly, ale
zčásti byly vyráběny i v místních osadách (nález hlinité formy na sekeru z
Vysočan, pískovcové formy na dýku z Hostivaře).
Z této doby pocházejí z pražské
oblasti také první nálezy zlatých předmětů. V r. 1985 bylo při stavbě
Jihozápadního města, obytného souboru Nové Butovice, objeveno pohřebiště s více
než 30 hroby. Jeden z nich obsahoval i 4 záušnice z 23 karátového zlata o celkové
váze 25 gramů. Z Prahy pochází rovněž několik hromadných nálezů bronzových
předmětů. Nejznámější je poklad náramků z Bubenče a poklad nádherných
bronzových dýk nalezený na samé hranice pražského katastru na Kozích Hřbetech u
Únětic.
|
Foto
31/5. Odkrývání knovízského sídliště v Praze-Stodůlkách. Šipka
směřuje k destruované keramické peci. Mladší bronz.
Foto M. Fridrichová |
Únětická kultura vyplňuje
starší dobu bronzovou, v rozmezí asi 1 800 - 1 500 př.n.l. Střední dobu bronzovou
charakterizují v Evropě mohylové kultury, vzniklé již pod zmíněným vlivem z
jihovýchodu. Vyznačují se větší pohyblivostí a proto i menším počtem
sídlištních nálezů. Taková je situace i na území Velké Prahy. Název vypovídá o
způsobu pohřbívání pod mohylami, ale v oblastech intenzívně a dlouhodobě
zemědělsky obdělávaným se s mohylami nesetkáváme.
Praze nejbližší mohylové pohřebiště
bylo prozkoumáno v lese u obce Velká Dobrá na Kladensku. Pražské hroby této kultury
dnes mohyly nekryjí. Byly objeveny např. v Hloubětíně a Braníku a vyznačují se
kromě keramických milodarů i početným bronzovým inventářem (hrob z Hloubětína
nalezený v okolí dnešní ulice U Elektry obsahoval kromě 4 nádob i bronzový meč,
dýku, sekerku a 6 šipek).
Frekvence mohylových nálezů ukazuje, že
osídlení ve střední době bronzové poněkud prořídlo, zřejmě i v souvislosti se
zhoršením klimatu. V celkovém vývoji pravěku Evropy se však jedná o etapu
významnou. Právě od střední doby bronzové počíná na velké části kontinentu
formování kulturního a etnického celku, který později Herodotos (a po něm další)
nazvali Keltové. Západní polovina Čech tvořila patrně nejvýchodnější součást
tohoto území.
|
Obr.
31/5. Osídlení Prahy v mladší a pozdní době bronzové (kultura
knovízská):
1 - sídliště;
2 - žárové hroby;
3 - kostrové hroby;
4 - nálezy štítarského stupně.
Převzato: Fridrichová et al., 1995 |
Mladší a pozdní dobu bronzovou,
období trvající 500 - 600 let, vyplňuje ve středních a severozápadních Čechách
kultura knovízská a její pokračování, štítarský stupeň.
Osídlení se koncentruje v zemědělsky
výhodných polohách, zejména v blízkosti vodních toků. V mladší knovízské
kultuře a ve štítarském stupni se opět osídlují i některé výšinné polohy
(Šárka, Zámka, Bohnice), ale o příčinách vzniku a úloze těchto osad nemáme dosud
téměř žádné informace.
|
Foto
31/6. Bronzové náramky knovízské kultury z Prahy-Dejvic od sv. Matěje.
Foto M. Fridrichová |
Období pozdní doby bronzové v
sobě zahrnuje počátky následujícího vývoje - kultury bylanské. V mladší době
bronzové dosáhla hustota zemědělských sídlišť maxima v dosavadním pravěkém
vývoji. I když jejich celkový počet (jen na území Prahy je známo kolem 150 osad)
musíme rozložit na poměrně dlouhý časový úsek, přesto tvoří knovízská kultura
jeden z vrcholů pravěkého osídlení středních Čech. Vzdálenost osad např. v
povodí Botiče nepřesahuje 700 m, jinde vznikají plošně rozsáhlé sídelní
aglomerace, vzdálené od sebe rovněž na dohled (Jinonice, Řeporyje - Malá Ohrada,
Stodůlky).
Hustá síť osad překročila zřejmě
ekonomicky i ekologicky únosnou úroveň. Značné odlesnění krajiny spolu s
klimatickým výkyvem, který se pro toto období předpokládá, vedlo k celkovému
zhoršení životních podmínek a k následnému prořídnutí osídlení. Hmotná
kultura knovízské kultury svědčí o vysoké úrovni různých výrobních odvětví,
založené na rozvinutém zemědělství (ke sklizni se např. užívalo bronzových
srpů). Nálezy ze sídlišť prozrazují známky hromadné výroby keramiky (Stodůlky -
kumulace hliníků a pecí). Knovízské nádoby skutečně představují výrobky
vrcholné hrnčířské úrovně. Tenkostěnná jemná keramika, jejíž povrch často
pokrývá lesklé tuhování, i rozměrné nádoby prozrazují zručnost tehdejších
hrnčířů. Pestrá paleta bronzové industrie (vedle ozdob a zbraní zahrnuje např. i
břitvy) je výsledkem rozvinutého kovolitectví. Po vyčerpání přístupných ložisek
primárních surovin sloužily k výrobě i opotřebované a poškozené předměty. Vedle
depotů hotových výrobků patří hromadné nálezy této druhotné suroviny k
charakteristikám knovízské kultury.
|
Foto
31/7. Ukázka keramiky knovízské kultury.
Foto M. Fridrichová |
V pohřebním ritu té doby
převažují žárové hroby. Rituální kostrové pohřbívání je v knovízské
kultuře velmi vzácné. Charakteristické jsou však nerituální kostrové pohřby na
sídlištích (Vokovice - Veleslavín, Bubeneč, Motol, Hloubětín). Jsou
nejrůznějšího druhu: od pietně uložených koster až po jednotlivé, někdy
rozštípané kosti nebo části koster pohozených na povrchu nebo v sídlištních
jámách. Přes veškerou snahu se archeologům tento jev nepodařilo jednoznačně
vysvětlit. Je pravděpodobné, že motivů bylo více a není vyloučeno, že jedním z
nich byla i (rituální?) antropofágie.
Doba železná
Počátky doby železné jsou v různých
částech Evropy časově odlišné. Nejstarší železo ve středních Čechách je
doloženo v jednom z knovízských hromadných nálezů bronzových zlomků z Prahy -
Suchdola, kde v hroudě bronzoviny tkví i zlomek železné tyčinky. Stejně jako jiné
podobné nálezy v žádném případě nesvědčí o domácím zpracování železa.
Přesto, že se pražská oblast nachází v pásmu povrchových ložisek železných rud,
pocházejí první doklady o zpracování rudy až z mladší části starší doby
železné (halštatské, podle známého pohřebiště v Hallstattu v Rakousku). Z Prahy
je známe ze sídliště (prozkoumaného v roce 1953) v Hloubětíně, které lze datovat
asi na přelom 6. a 5. stol. př.n.l.
Poznámka: Je jistě zajímavé si
uvědomit, že v r. 776 př.n.l. se uskutečnily první olympijské hry, že podle tradice
v r. 753 př.n.l. byl založen Řím a že v období od 6. a 5. stol. vznikaly dodnes
obdivované plody duchovní kultury, řecké tragedie a komedie. Už v první pol. 6.
stol. př.n.l. vznikla první filozofická škola v maloasijském Milétu. Střední
Evropa se v té době nacházela přibližně v půli doby železné.
Starší dobu železnou (halštatskou)
reprezentuje ve středních (a severozápadních) Čechách kultura bylanská (podle
pohřebiště v Bylanech u Českého Brodu, zkoumaného v letech 1895 - 1897). Pražské
území je jedním z hlavních regionů této kultury, ve srovnání s ostatními také
nejsevřenější a s největší koncentrací nalezišť. Dobu halštatskou zastupuje na
území Velké Prahy téměř 130 nalezišť, z toho 80 sídlišť. Trvání bylanské
kultury lze odhadnout asi na 350 let. V jejím vývoji se projevují změny nejen na
znacích hmotné kultury, ale i proměně stavu osídlení. Ačkoliv je počet osad ze
staršího a mladšího období v Praze celkem vyrovnaný, jejich rozloha se v mladším
období zvětšuje. Navíc se osídlení rozšiřuje i prostorově, ve smyslu vzniku
nových sídlišť hlavně v její severovýchodní části, která byla ve starším
období téměř bez nálezů.
Kromě sídlišť známe z Prahy asi 30
hrobů a hřbitovů se žárovými nebo kostrovými pohřby. Bylanské hroby lze podle
úpravy hrobové jámy a množství milodarů rozdělit do několika skupin, které
zřejmě odpovídají postavení pohřbených a obrážejí tak členění tehdejší
společnosti. Na jednom konci této řady jsou jednoduché mělké jamky o průměru
několika desítek centimetrů se spálenými kůstkami na dně nebo v nádobě, zpravidla
překryté mísou. Na opačném konci "žebříčku" pak rozměrné komorové
hroby, kryté mohylovým násypem, v nichž byl nebožtík uložen na čtyřkolovém voze.
Další milodary tvoří součásti koňských postrojů, početná keramika, případně
další předměty. V r. 1986 byl takový hrob objeven v Praze - Vinoři. Kromě
pozůstatků čtyřkolového vozu obsahoval nejméně 17 nádob, mezi nimiž nechyběla
malovaná keramika, vědro (tzv. situlu) z bronzového plechu, trojici udidel a velké
množství bronzových a umně kovářsky zpracovaných železných součástí koňských
postrojů. Archeologové však nalezli jen část původní výbavy, neboť hrob byl již
v pravěku vyloupen.
V mladším období bylanské kultury se
znovu začínají budovat sídliště na strategických polohách. V Praze byly v té
době osídleny Šárka, Zámka u Bohnic, lehčí opevnění bylo objeveno na ostrožně
na Farkách v Praze - Tróji, hradba z kamene a hlíny doplněná příkopem chránila
hradiště v Hostivaři. Nejznámějším a také největším hradištěm z této doby je
Závist u Zbraslavi, těsně za dnešními hranicemi Prahy. Dosavadní výzkum tu odkryl
kultovní okrsek s kamennými stavbami, pozůstatky mohutného opevnění i rozsáhlé
předhradí. Svou plochou přesahující 90 ha zaujímá přední postavení mezi
soudobými českými hradišti. Některá z těchto opevněných sídlišť zanikají
ještě v průběhu doby halštatské (Hostivař), jiná zanikají s počátkem
následujícího, laténského období.
Doba laténská a Keltové
V závěru doby halštatské se v pozdní
bylanské kultuře objevují prvky kultury laténské (podle naleziště La Tane na břehu
Neuchatelského jezera). Jejími nositeli byli Keltové. Již výše bylo toto etnické
společenství zmíněno v souvislosti s konstatováním, že Čechy zčásti patřily k
jeho krystalizačnímu území. Historické zprávy poprvé uvádějí Kelty v 5. stol.
př.n.l. Většina zpráv antických pramenů se týká vojenských tažení Keltů a
proto se obvykle hovoří o keltské expanzi.
|
Obr.
31/6. Nálezy laténských (keltských) kostrových hrobů na území Prahy.
Převzato: Fridrichová et al., 1995 |
V archeologických pramenech se
tehdejší situace projevuje zánikem většiny sídlišť v průběhu starší doby
laténské (tak končí např. velká sídelní aglomerace na území Bohnic a Troje,
rozvíjející se od počátku mladší bylanské kultury). Skončilo i pohřbívání na
pohřebištích, kde poslední hroby lze datovat do staršího laténského období.
Zanikla i opevněná sídliště. Nejdéle vzdorovalo asi hradiště nad Závistí.
Výzkum odhalil, že se celkem třikrát stalo cílem útoku a pokaždé se vzchopilo k
obnově. Konečný zánik nastal přibližně v 1. čtvrtině 4. stol. př.n.l.
Charakteristickým projevem keltské
přítomnosti jsou pohřebiště z plochých kostrových hrobů. Na území Prahy se
koncentrují po obou březích Vltavy a sledují i toky potoků, s vyjímkou jižního a
východního okraje pražského katastru. Hroby bojovníků obsahují zbraně (meče,
štíty, kopí). V ostatních hrobech tvoří početné milodary především kovové
ozdoby (náramky, nánožní kruhy, spony apod.). Zatímco kostrových hrobů bylo
objeveno na území Prahy více než dvě stovky, sídlištní nálezy jsou jen
ojedinělé. Jejich nedostatek není náhodný a svědčí o tom, že ve 4. a 3. století
nebyly poměry příznivé pro život a práci v osadách. Teprve ve 2. stol. se situace
znovu uklidňovala; přesto známe sídliště jen nedokonale. Zdá se, že se v Praze
koncentrovala spíše na západě katastru, v blízkosti ložisek železné rudy. Faktem
ale zůstává, že poznání keltských osad je jedním z úkolů, které před
pražskými archeology dosud stojí.
Na konci 2. století př.n.l. začíná
budování oppid. Tato opevněná střediska osídlení vznikají v této době v celé
západní a střední Evropě. V Čechách a na Moravě je jich dosud známo 8.
Největší z nich je právě na hranicích Prahy. Je jím Závist u Zbraslavi, kde po
dvou stech letech, která uplynula od zániku pozdně halštatského a časně
laténského hradiště, bylo vybudováno nové opevnění. Tentokrát zahrnovaly hradby
kromě vlastního vrchu Hradiště i polohu Šance, oddělenou Břežanským dolem.
Celková rozloha oppida tak obnáší asi 157 ha (druhé největší oppidum v Čechách,
Stradonice nad Berounkou, měří asi 82 ha, a nejmenší české oppidum Hrad u Nevězic
okr. Písek má plochu kolem 15 ha). Oppida byla nejen středisky osídlení, asi i
správy, kultu, rozhodně výroby a obchodu (na Závisti byla objevena dílna na
odlévání mincových polotovarů), ale měla sloužit i jako útočiště obyvatel z
okolí a jejich stád. Bylo toho zapotřebí, neboť na severu Evropy začal pohyb
germánských kmenů, které se tlačily k jihu. Jejich nájezdy nakonec způsobily zánik
keltských oppid v posledním desetiletí před změnou letopočtu a znamenaly i konec
keltského osídlení Čech.
Relativně klidný vývoj byl Keltům
dopřán po dobu necelých dvou století. Přesto má období keltského osídlení
význam zcela mimořádný. Nejen proto, že keltský kmen Bójů dal údajně naší zemi
jméno Bohemia, ale proto, že Keltové dovršili na našem území pravěký vývoj.
Zkušenosti, které nasbírali na svých taženích, významně obohatily jejich vlastní
fond vědomostí. Úroveň keltského hutnictví, kovářství, šperkařství,
stavitelství i dalších oborů, snese srovnání s úrovní středověku. Mnohokrát
již bylo řečeno, že k nám přinesli i znalost hrnčířského kruhu a rotačních
mlýnků na obilí. Existenci vyspělých řemesel, kterou dokazují již milodary v
kostrových hrobech a později předměty z oppid, umožňovala vysoká úroveň
zemědělství, využívajícího předností železných nástrojů.
Keltové také jako u nás první razili
mince; zlaté se později nazývaly "duhovky", neboť byly sbírány zvláště
po dešti, když se objevila duha. Období, které pak následovalo, je dlouhou dobou
celkového úpadku.
Od změny letopočtu do příchodu Slovanů
První čtyři století po narození Krista
se označují jako doba římská. S výjimkou obchodních cest Římané do Čech
nevstoupili. Hlavním činitelem se tu staly germánské kmeny, zejména Markomané,
kteří vytlačili keltské obyvatelstvo a jeho zbytky asimilovali. Markomanský vládce
Marobud se snažil vybudovat jakýsi státní útvar, jehož centrum a vládcovo sídlo
snad bylo ve středních Čechách. Konkrétní místo neznáme, ale četné importy,
které sem směřovaly z italských i provinciálních dílen, jsou svědectvím významu
místních velmožů. Kostrový hrob objevený v r. 1948 v Bubenči obsahoval např. mimo
jiné milodary i soupravu čtyř bronzových nádob (velkou mísu s pohyblivými uchy,
pánev, naběračku a konvici). Jsou to výrobky italských řemeslníků, které se do
zdejšího "barbarika" dostaly prostřednictvím provincie Noricum. Obvyklý
ritus je ale žárový, s jednoduchými popelnicovými hroby.
Sídliště se koncentrují u vodních
toků, často v inundaci, a svědčí tak nepřímo o relativně suchém podnebí té
doby. Vedle keramiky tvoří významnou součást nálezů i spony. Především ony
svědčí o standardizované výrobě a umožňují chronologické určování nálezů.
Značný podíl mají i železné předměty - produkty domácích dílen. V nedávné
době byly "železárny" z této doby objeveny na hranici katastrů Řeporyjí a
Ořecha, velké centrum železářské výroby bylo i v Bubenči, v pásu podél Vltavy od
Císařského mlýna do Podbaby.
Historické události kolem markomanských
válek dělí dobu římskou na starší a mladší, trvající do 5. stol. n.l. Katastr
nálezů se podstatně nezměnil, převažují ale nálezy hrobů. V Praze sem patří
např. pohřebiště v Dejvicích a Bubenči, Veleslavíně a Dolních Chabrech. Rozdíly
se projevují v hmotné kultuře: mění se jak styl keramiky, tak tvary spon.
Markomanské obyvatelstvo zřejmě zčásti zůstalo a smísilo se s jinými skupinami
polabských Germánů.
|
Obr.
31/7. Dvojice pozlacených stříbrných spon zdobených vrubořezem z ženského
hrobu z období stěhování národů v Hostivaři.
Kresba Hustoles |
Od 5. stol. n.l. se datuje období
stěhování národů. Je to doba nových kmenových přesunů po pádu římského
impéria, k nimž dal podnět hunský vpád od východu. Následující dvě století
patří archeologicky k málo osvětleným obdobím nejen na území Prahy, ale v
Čechách vůbec. Velká část nashromážděných pražských nálezů vzala za své na
konci války a nových pramenů přibývá jen zvolna. Frekvence lokalit je relativně
malá a rozhodně nedovoluje uvažovat o souvislém hustém osídlení. Převažují
kostrová pohřebiště, koncentrující se v Praze především v dejvicko- bubenečské
oblasti. Některé hroby měly bohaté milodary, mezi mimiž nechybí pozlacené spony,
často je ale archeologové nacházejí již vyloupené. V hrobech starší části
stěhování národů chybí zbraně a tak se zdá, že přes rušné události, které
zasáhly Evropu, byl v české kotlině relativní klid. Ten skončil koncem 5. stol., kdy
sem pronikli noví příchozí podél Labe. Zanechali po sobě rovněž kostrové hroby:
mužské se zbraněmi (meče, kopí, šípy, štíty), ženské se šperky. I tyto hroby
datované do 6. a počátku 7. stol. nacházíme především v Bubenči a Podbabě,
ojediněle i jinde (Hostivař). V severním levobřeží Vltavy byly zřejmě i osady, asi
kolem přechodů přes řeku.
|
Obr. 31/8. Nejstarší
nálezy Slovanů v Praze:
1 - sídliště;
2 - hroby a pohřebiště;
3 - ojedinělé nálezy.
Převzato: Fridrichová et al., 1995 |
Od 2. pol. 6. stol. pronikaly do
Čech skupiny slovanského obyvatelstva. Nejstarší slovanské památky, nálezy tzv.
pražského typu, se vyskytují zejména na Kolínsku a Poděbradsku, v Praze a okolí a
dále v Poohří a v Podkrušnohoří. V Praze se soustřeďují kolem Vltavy (např. u
Roztok) a některých potoků. Ve srovnání s honosnými nálezy z předchozích období
působí tyto památky velmi prostě. Jednoduché vázovité, v ruce modelované nádoby,
málo nástrojů, žádné zbraně a téměř žádné ozdoby. Typické jsou malé
polozahloubené sídelní objekty s kamennou pecí (převážně v sz. nároží). Přesto
jsou tyto neokázalé nálezy svědectvím příchodu lidí, kteří tuto zem neopustili.
Zahájili novou etapu našich dějin, která trvá dodnes.
|